teisipäev, 4. märts 2008

Lego-inimene

Mul oli kunagi idealistlik ettekujutus Näitlejast. Mulle tundus, et see on täiuslik inimtüüp, kuna näitleja on ennast täielikult ohjav ja kasutav inimene, st nukumeister, kelle keha on marionett ja kelle emotsioonid on otsuse küsimus.
Mõnes mõttes on mul iga päev selline tunne, nagu elaksin esimest korda, nagu alles nüüd võiksin olla selline, nagu päriselt olla võiksin.
Praegu siin koolis õppides on tulnud jälle meelde, õigemini tähelepanu alla see, kuivõrd palju ja pidevalt püüan end luua. Panna end eraldi valitud juppidest kokku nagu Lego-mehikest. Aga siis astun "lavale", "eesriie" avaneb ja "prožektorid" paljastavad mu varjurõivaist. Olen vaevalt öelnud esimesed repliigid ja liikunud ühest lavaservast teise, kui juba olen jälle seesama inimene, kes ennegi, kõigis neis eilsetes.
See ei tähenda, et mu püüd saada Lego-inimeseks lakkab. Tahan olla vaba milleks tahes.

Vahel meenub mulle F. Scott Fitzgeraldi "The Great Gatsby" lõpujagu, kus Jay Gatzi isa räägib jutustaja Nick Carrawayle, kuidas Jay poisieas enda jaoks "Hopalong Cassidy" nimelise raamatu tagumistele tühjadele lehtedele üles kirjutas, kuidas ta käituma peab, mismoodi ta iga päev vanematega suhtlema peab - märkmed, milline olla.

"Look here, this is a book he had when he was a boy. It just shows
you."

He opened it at the back cover and turned it around for me to see.
On the last fly-leaf was printed the word SCHEDULE, and the date
September 12th, 1906. And underneath:


Rise from bed . . . . . . . . . . . . . . . . 6.00 A.M.
Dumbbell exercise and wall-scaling . . . . . . 6.15-6.30 "
Study electricity, etc . . . . . . . . . . . . 7.15-8.15 "
Work . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8.30-4.30 P.M.
Baseball and sports . . . . . . . . . . . . . 4.30-5.00 "
Practice elocution, poise and how to attain it 5.00-6.00 "
Study needed inventions . . . . . . . . . . . 7.00-9.00 "

GENERAL RESOLVES

No wasting time at Shafters or [a name, indecipherable]
No more smokeing or chewing
Bath every other day
Read one improving book or magazine per week
Save $5.00 [crossed out] $3.00 per week
Be better to parents


"I come across this book by accident," said the old man.
"It just shows you, don't it?"

"It just shows you."

0 kommentaari: